Bevorderen van meewerkend gedrag bij je kinderen… geef ze een keuze

Kijkend naar een doordeweekse dag…
Hoe vaak zeg je aan je kinderen wat ze moeten doen?
Hoe vaak als ze niet meteen luisteren raak je geïrriteerd?
Hoe vaak overkomt het je om juist te reageren wanneer ze niet goed luisteren?

Voor je kinderen is het fijn als je als ouder meer bewust bent van de momenten waarop kinderen al zo veel moeten en je ze geen keus geeft. Denk hierbij aan: op tijd op staan, aankleden, naar school gaan, naar sportclubjes gaan, op bepaalde tijd eten, het naar bed gaan met alle aspecten zoals tandenpoetsen e.d.

Kinderen hebben behoefte om ook zichzelf te kunnen zijn en zichzelf te kunnen laten gelden. Voor je kinderen is het dus erg belangrijk om ze op bepaalde momenten keuzes te kunnen geven (een keuze die passend is bij de leeftijd van je kind en wat je kind aan kan). Om bij je kinderen ook op de piekmomenten in een gezin meewerkend gedrag te verwachten kun je het beste de situatie beschrijven (het probleem wat je ziet), hierover informatie geven en vervolgens een keuzemogelijkheid aanbieden (kort bij voorkeur met 1 woord), ook kun je hierin naar je kind benoemen wat je voelt.
Voorbeeld in de supermarkt 1: “Houd op met rennen, waarom zit je overal aan? Leg die bananen terug. Ik wil dat je de kar vasthoudt, hou op, nou is het genoeg”
In bovenstaande situatie ben je telkens het gedrag van je kind aan het afkeuren, het ziet ernaar uit dat je achter de feiten aan loopt. De situatie kan ook heel anders verlopen, zie volgende voorbeeld.
Voorbeeld in de supermarkt 2: “Fijn dat je meegaat met boodschappen doen, pak jij een zak appels voor mij?” “Goed zo.” “Ik zie je rennen. Je mag kiezen of gewoon lopen of in de kar zitten.” Je kind rent opnieuw waarop je naar je kind benoemt “Je hebt gekozen om in de kar te gaan zitten”. Je zet je kind in de kar.
Ook humor is zeker een manier om meewerkend gedrag te bevorderen. Zo kan het helpend zijn bij een kind die treuzelt bij het zelf aankleden, je kind te helpen. Maar dan bijvoorbeeld de onderbroek juist over het hoofd van het kind te plaatsen. Je kind zal hierop meteen laten zien hoe het natuurlijk wel moet!

Ook als je een meningsverschil hebt kan het helpend zijn om juist samen met je kind oplossingen voor het probleem te bedenken, je verzamelt deze op een lijstje en besluit samen welke oplossingen jullie wel/niet zien zitten en bekijk dan welke oplossing jullie beiden achter kunnen staan.
Voorbeeld huiswerk: Ouder: “Ik maak me zorgen of je wel toekomt aan je huiswerk deze week” Kind: “Dat doe ik morgen wel!”. Ouder: “Ik wil graag weten wanneer je het gaat doen en welke dag je wat doet”. Kind: “ik wil vandaag afspreken”.
Ouder:”Zullen we samen een lijstje maken voor deze week om te kijken wanneer je je huiswerk dan gaat doen, wat stel jij voor?” Kind: “kan dat na het avondeten”. Ouder: “Na het avondeten moet je de hond uitlaten”, kan het voor het avondeten?” Kind: “ja, maar wel na favoriet tv programma” Ouder: “Dus na tv programma, om 17.00 gaan we samen om de tafel zitten om je huiswerk voor de hele week in te plannen, afgesproken”
Ouder en kind maken inventariseren eerst welke dagen er ruimte is voor huiswerk te maken en welke tijden en stellen dan in overleg een lijstje op.

Meer lezen over hoe je beter met je kinderen kunt communiceren en hoe je meer hun medewerking kunt verwachten. Raadpleeg het boek “How 2 talk to kids” (link volgt nog).

5 Reacties op “Bevorderen van meewerkend gedrag bij je kinderen… geef ze een keuze

  1. Hoi suzanne,

    Weer even lekker om te lezen hoe belangrijk duidelijkheid is zodat iedereen weet waar hij/zij aan en toe is en zich gehoord voelt.

    gr anita

    • Beste Anita,
      Bedankt voor je reactie.
      Het is in het heden vaak niet zo vanzelfsprekend om duidelijk te zijn en structuur te bieden. Juist door een kind uit 2 keuzes te laten kiezen, schep je duidelijkheid, maar geef je je kind ook gepaste ruimte waardoor je kind meer genegen is om meewerkend gedrag te laten zien!

      • hoi suzanne

        mag ik je dan vragen wat je zou adviseren bij kinderen die dat ‘in de gaten krijgen’ en de grens nog weer gaan verleggen, zoals mijn zoontje van 3 nu aan het doen is? het lijkt steeds vaker voor te komen dat ik 1 ding voor hem moet kiezen voordat hij er van alles bij gaat halen en over de pis raakt.

  2. Hierin kan ik je adviseren om voor hem de keuze te bepalen, laat hem uit 2 dingen kiezen als het gaat om waar mee te spelen of wat te doen. Als het gaat om hem klaar te krijgen omdat je boodschappen of zo wilt gaan doen kun je als hij op jouw aandringen niet meekomt, kun je hem aanreiken dat hij mag kiezen:”Doe je zelf de jas aan of zal ik het doen.” Andere opties geef je hem niet. Als hij de jas niet zelf aandoet, kun je aangeven:”je hebt gekozen om niet zelf de jas aan te doen dus doe ik de jas bij je aan.” Het is wel belangrijk na te gaan of hij de keuzes begrepen heeft en je dient hem ook even tijd te gunnen om de boodschap binnen te laten komen, eventueel nog 1 keer herhalen van de keuze is dan prettig. Hoop dat je hier mee vooruit kunt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s