Nieuwsbrief september: TV- en Computergebruik

 Beste lezer,

Zoals in de vorige nieuwsbrief aangekondigd, is het thema wat deze maand centraal staat: tv en computergebruik bij kinderen.


Computer, TV, gameconsoles… welk kind is er niet fan van!

Het valt soms niet mee om deze apparaten bij je kind te verruilen voor ouderwets buiten hutten bouwen!

Zelf als ouder van 4 kinderen in de leeftijd van 0 tot 9 jaar, zit ik middenin deze fase. Waarin ik 2-3 kinderen met regelmaat hoor vragen mag ik computeren, mag ik tv kijken. Alwaar ik hen veel probeer te motiveren om beweging buitenshuis op te zoeken.

Ik heb de indruk dat iedere ouder gaande weg samen met zijn of haar kind wel een weg vindt in hoe om te gaan met pc en tv gebruik.

Zelf heb ik me de volgende vragen gesteld en deze blijf ik mezelf stellen afhankelijk van de leeftijd van het kind.

– mag je kind zelf kiezen wat ze op de PC of gameconsole doen en hoe lang?

– mag je kind een bepaalde tijd hieraan spenderen?

– mag je kind onder toezicht een bepaalde hier gebruik van maken?

– gebruik je een kinderbrowser?

– is het afhankelijk van de leeftijd wat je kind wel/niet mag en kan?

– hoe ga je om met chatsites e.d.

– heb je wel eens te maken gehad met cyberpesten

Uit eigen ervaring…

Onze oudste (bijna 9) mocht vanaf haar 7de af en toe computeren. Inmiddels weet ze al aardig de weg op de PC, kleine probleempjes lost ze zelf op.  Ik ben met haar gestart met een kinderbrowser MYBEE. Ideaal voor kinderen. Je kunt hierin leeftijd invoeren zodat ze alleen op geschikte websites komen. Er bestaat nog een kinderbrowser, ZOODLES genaamd (niet nederlandstalig).

Ik heb hierdoor mijn kind met een geruster hart wat meer vrijheid kunnen geven op de momenten dat ze van de computer gebruik maakte. Maar er is zoveel te zien en te doen, dus ook weer erg moeilijk om te stoppen. Laat staan als je een kind hebt met ADHD die vinden het helemaal moeilijk om te stoppen waar ze mee bezig zijn.

Maar een volgende fase brak een half jaar geleden aan: HYVES. Mag ik op Hyves? Via de kinderbrowser kan ze hier namelijk niet op. Tja wat doe je dan als ouder? Ik heb ervoor gekozen dit toe te staan (onder toezicht). Zelf heb ik ook een account op hyves en ben ik met mijn dochter bevriend. Zo kan ze toch op hyves en kan ik het in de gaten houden. Uitnodigingen en berichten en update mailtjes komen in mijn emailbox binnen. Ook hier kan ik op de achtergrond een oogje in het zeil houden. Ik weet wie haar uitnodigt en wat er in grote lijnen gebeurt. Maar bovenal maakt ze nog het meest gebruik van de spellen op hyves. Tevens heb ik met haar afspraken gemaakt dat ze geen gegevens mag uitwisselen en niet in mag gaan op uitnodigingen van onbekenden en ze me dit laat zien, mocht dit gebeuren. Uitgelegd dat onbekenden soms niet altijd te vertrouwen zijn.

Hierbij kwam weer een nieuwe uitdaging om de hoek kijken: “mam, ik moet iedere dag spelen dan verdien ik … euro en kan ik meer dieren voor op de boerderij kopen”.  Praat dit maar eens even uit haar hoofd. Dit was meteen een goede aanleiding om met haar te praten over verslaving en ook over hoe via internet ook geprobeerd wordt geld te verdienen (sommige dingen kun je namelijk kopen met echt geld via de pc). Mijn dochter begreep het maar baalde er wel van dat ze door niet iedere dag te mogen spelen de extra euro’s misliep. Deze spellen maken het tevens erg moeilijk om te stoppen en brengt de sfeer niet ten goede. Met mijn dochter heb ik duidelijke afspraken hoe lang ze mag computeren/tv kijken. Een tijdslot werkt hierin voor ouders erg prettig. Gelukkig dat met mooi weer er alleen even in de ochtend tv gekeken wordt en ze de rest van de dag buiten is en de PC vergeet!

Dochter van 7 jaar vindt het leuk om spellen te doen, maar vindt dit nog lastig op de PC. Ze heeft dan ook erg veel houvast aan de kinderbrowser en dit houden we dan ook voorlopig maar zo! Ze heeft wel sinds kort een tablet met de kinderbrowser van ZOODLES erop. Dit werkt voor haar prima!

Dochter van 3 kijkt vooral mee met haar oudere zussen. Hier geldt ook weer dat ik het belangrijk vindt wat haar zussen doen of ik het wel verstandig vindt dat ze meekijkt. Dit geld vooral bij de TV programma’s. Waarin haar oudere zussen aangeven dat iets toch niet eng is terwijl er op de DVD +6 staat. Dit vraagt met regelmaat om uitleg aan de oudsten en onderhandelen wat er gekeken wordt op tv.

Tegenwoordig kun je middels digitale TV ook een slot instellen voor bepaalde zenders dan wel bepaalde programma’s. Tevens staan in tv gidsen ook leeftijdsgrenzen vermeld. Als ouder kun je zelf inschatten wat je kind wel en niet aan kan. Hierin is het van belang dat je ook meekijkt en praat over de programma’s die kinderen kijken net zoals bij jeugdjournaal zodat je na kunt gaan wat informatie oproept. Ook kun je nagaan waar de informatie die ze krijgen van televisie nog extra toelichting behoeft van jou als ouder zodat het aansluit bij de voorkennis van je kind.

Effect van TV en PC op het gedrag van je kind.

Naast de positieve effecten, namelijk dat TV en PC ook een leerzaam en educatief Veel en langdurig TV en PC gebruik heeft zeker effect op het  je kind.

Agressieve programma’s roepen agressie op bij kinderen. Moet je het dan verbieden? Nee helemaal verbieden maakt dat kinderen nieuwsgierig worden en elders gaan kijken. Je kunt er dan soms beter voor kiezen op bepaalde programma’s toe te staan maar dan mee te kijken en uitleg te geven. Van dergelijke programma’s kunnen waarden en normen van kinderen veranderen over agressie. Goed is het om uit te leggen dat dit niet passend is.

Langdurig PC gebruik heeft nadelig effect op de oog- en nekspieren en er is tevens kans op computerverslaving.

Kinderen zijn dan sneller prikkelbaar hetgeen zich uit in vlugger gefrustreerd zijn en stemmingswisselingen.

Nog meer informatie of vragen? Op internet is eveneens veel informatie te vinden over computer, gameconsoles en tv gebruik.

Meer lezen  … klik hier , zie ook ‘mijnkindonline’, klik hier


Educadora

Deze week is de praktijk, na een korte onderbreking vanwege zwangerschaps- en bevallingsverlof, weer gestart met begeleidingsgesprekken en behandelingen.

Tegelijk met het opstarten ook een goede actie: meld je deze maand aan voor begeleiding, behandeling dan ontvang je 10% korting op de eerste 3 gesprekken / behandelingen.

Neurofeedback

Goed nieuws met betrekking tot vergoedingen!

De afname van het QEEG (vindt plaats in Nijmegen, bij EEG Resource Institute) wordt bij doorverwijzing voor diagnostiek vanuit een huisarts (mits ook aangesloten bij zorgverzekering van UVIT) geheel vergoed.

Vergoeding van de neurofeedbackbehandeling:

IZA (Classic en Perfect) : maximaal 1000,- euro vergoed

UNIVE (gezin, diagnose ADD of ADHD): maximaal 1000,- euro vergoed

Vergoedingen in het algemeen

De praktijk is lid van het NVPA ( Nederlands Verbond voor Psychologen, Psychotherapeuten en Agogen) en tevens geregistreerd als Registertherapeut BNG. Hierdoor is de praktijk erkend door diverse zorgverzekeraars.

De hoogte van de vergoeding van de behandeling is afhankelijk van de hoogte van uw aanvullende pakket en kan oplopen tot maximaal 1000,- euro per kalenderjaar.

Het is gunstig om trajecten nog in het najaar te starten om zodoende zowel over kalenderjaar 2012 als over kalenderjaar 2013 de maximale vergoeding vanuit de zorgverzekering te kunnen ontvangen, maximaal 2000,- euro. Tevens zullen de tarieven gaan wijzigen vanaf januari 2013 vanwege de BTW verplichting die dan voor niet BIG geregistreerde therapeuten zal gaan gelden.

Stagiaire

Welkom Lieke, een fijne stage gewenst!

Vanaf begin september is Lieke op onze locatie gestart met haar stage (bij Clasien Smulders -Tripade). Lieke is 2de jaars studente HBO pedagogiek en zal op dinsdagen op onze locatie aanwezig zijn. Met uw goedkeuren zal ze ook op momenten aanwezig zijn bij de behandelingen / gesprekken die ik heb. Ook zal ze waar mogelijk en in overleg aansluiten bij Merlijn Pasteuning (Speltherapie Boxtel).

Nieuws…

Voeding en ADHD, lees meer

Pictogrammen, lees meer

EMDR en scheiding / EMDR en pesten, lees meer

Dank voor je interesse

Groeten, Suzanne van der Star

Geef een reactie

