concentratieprobleem onderscheiden

Een concentratieprobleem kun je op 3 wijzen onderscheiden, kunnen samen of onafhankelijk van elkaar voorkomen:

1. Onvoldoende aandachtsduur (ook een motivatieprobleem).                                                                                          Als je kind iets leuk vindt, bijvoorbeeld wii-en dan lijkt het alsof hij/zij zich heel erg goed kan concentreren. Maar dat komt door de eigen interesse en motivatie in deze activiteit. Moet je kind concentratie opbrengen voor iets wat niet in het interessegebied van je kind past, dan ligt het anders. Dit zie je met name op school. Je kind ‘moet’ dan luisteren naar de les over geschiedenis, tafels leren etc.  Je kind moet dan voor deze taak voldoende concentratie op kunnen brengen. Vaak is dit dan niet haalbaar en kan je kind de taak niet op een voldoende hoog tempo uitvoeren omdat het zich niet kan focussen gedurende een langere tijd (15-30 minuten per taak).

2. Afleidbaarheid (impulsiviteit)                                                                                                         Je kind heeft erg veel moeite met alle informatie die op hem/haar afkomt. Je kind hoort en ziet alles (zelfs tot in detail) en kan zich hier onvoldoende voor afsluiten. Alle informatie komt even sterk binnen en overspoeld hem/haar als het ware. Hierdoor lukt het je kind niet om zijn aandacht bij de taak te houden. Je kind heeft dan ook vaak het gevoel dat “zijn hoofd vol zit”. Ook zie je dat je kind op alles reageert. Een kind staat op in de klas, hij ziet het en draait zich ernaar toe. Je kind hoort een pen vallen, ook dan is hij binnen een mum van tijd omgedraaid en zit achterstevoren op de stoel te kijken  wat er gebeurd. Dit belemmerd hem/haar in het uitvoeren van zijn taakjes. Ook thuis is dit zichtbaar. Je stuurt je kind naar boven om pyama aan te doen en tanden te poetsen. Op zijn kamer aangekomen ziet hij daar speelgoed liggen en gaat daar meteen mee spelen en is allang jouw instructie ‘vergeten’.

3. Inefficiënt werken                                                                                                                          Je kind begint zonder doel voor ogen en weet ook niet hoe de opdracht aan te pakken. Vaak zie je dat je kind hierdoor niet doelgericht werkt en ook chaotisch bezig is. Vaak heeft je kind moeite om orde en structuur aan te brengen en te plannen. Er is sprake van geen efficiënte concentratie, er worden tevens veel slordigheidsfouten gemaakt of je kind verliest zich in details en heeft onvoldoende zicht op het grote geheel.

Meer lezen over wat praktijk educadora kan betekenen? Klik hier 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s