Verbeteren van de concentratie van je kind: 7 aandachtsgebieden

Elk kind heeft wel eens moeite om zich te concentreren. tiener adhdMaar sommigekinderen kampen dagelijks met aandacht- en concentratieproblemen. Middels hun gedrag roepen ze helaas bij hun omgeving vaak negatieve reacties op zoals “zit eens stil”, “let eens op”, “Nu heb je nog je schoenen niet aangedaan en je gymtas ingepakt”.

Je kind zal altijd enige moeite met concentratie blijven houden. Net zoals iemand met een houterige motoriek met heel veel fysiotherapie toch nooit een topsporter zal worden. Maar met de volgende tips kun je je kind wel begeleiden naar een verbetering in de momenten waarop concentratie benodigd is.

Bewegen en concentratie

Regelmatig tussendoor kortdurend bewegen heeft een positief effect op de concentratie.

Na 45 minuten taakgericht bezig zijn (huiswerk of op school)je kind gedurende 15 minuten met iets anders bezig laten zijn, een korte bewegingsoefening heeft de voorkeur. Dus zet bijvoorbeeld even de muziek aan om je kind te laten dansen en liefst meezingen (of schreeuwen) / kan ook prima in de klas. Daarna kan je kind zich weer beter focussen.

Voeding / sensatie en concentratie

Soms kan het aanbieden van iets zuurs (zuurtje) je kind even helpen om zich te concentreren.

Ook kauwgom kauwen voor een inspannende taak helpt tijdelijk de concentratie te verbeteren. Het kauwen verhoogd namelijk het zuurstofgehalte in het brein. Daarnaast is het verstandig om je kind zoveel mogelijk geraffineerde suikers en frisdrank te laten vermijden, als ook koffie en thee. Cafeïne en suikers hebben een negatief effect op het brein.

Slaap en concentratie

Zorg dat je kind op regelmatige tijden (vaste bedtijd)  naar bed gaat en voldoende uren nachtrust heeft. Nachtrust is essentieel voor een goede concentratie. Bijslapen in het weekend heeft niet het gewenste effect van een paar avonden laat naar bed.

Prikkels en concentratie

Sommige kinderen met aandacht- en concentratieproblemen hebben veel last van prikkels zowel visueel als auditief. Dat wil zeggen dat alles wat ze zien en horen sterk binnenkomt. Ze nemen deze informatie als het ware als een spons in zich op. Bij deze kinderen ontbreekt een filter die minder interessante informatie buiten houdt. Door deze veelheid aan informatie die bij hen binnenkomt raken ze overprikkeld. Het is dan tijdig nodig dit te signaleren en het kind even ontspanning aan te bieden zoals even bewegen. Bij overprikkeling lukt het een kind namelijk niet om te kunnen leren of open te staan voor informatie, laat staan zich te kunnen concentreren.

Sommige kinderen zoeken juist prikkels op. Deze kinderen hebben baat bij veel variatie / afwisseling in activiteiten op een dag en duidelijkheid in tijd. Door dit meer te visualiseren kunnen deze kinderen ook beter het overzicht bewaren en meer tot spel komen.

Bewegingsonrust in de klas of thuis

Kinderen die friemelen en niet stil kunnen zitten gebruiken de beweging om zich te kunnen focussen. Zeker voor deze kinderen is afwisseling van belang in activiteiten. Kan je kind met eten moeilijk stilzitten, laat je kind dan bijvoorbeeld een bepaalde tijd staand eten (je komt dan tegemoet aan afwisseling en beweging).

In de klas als je kind stil moet zitten om naar instructies te luisteren kan een ‘tangle’ uitkomst bieden, hij kan hiermee friemelen en daardoor beter de instructie in zich opnemen. Als je kind het nodig heeft om op kleding te bijten of aan kleding te friemelen. Overweeg dan een bijtketting. Dit werkt spanning verlagend en heeft daardoor ook positieve bijdrage op de concentratie.

Instructies/opdrachten uitvoeren

Als je je kind aanspreekt of iets wil vragen? Roep dan zijn naam of raak hem even aan. Informatie komt dan beter binnen. Laat je kind de opdracht vervolgens hardop herhalen om na te gaan of de opdracht gehoord is.

Als je je kind om een paar boodschappen op pad stuurt, laat je kind dan ook herhalen wat het moet meenemen en visualiseer het door het voor je kind ook op te schrijven.

Ondersteun je kind visueel bij dagelijkse routine activiteiten zoals de start van de dag en afronding van de dag. Door het gevisualiseerd aan te bieden kan je kind erop terugvallen zodat de verschillende stappen niet continu opnieuw verbaal aangeboden dienen te worden. Door hier in het begin een beloning aan te koppelen en je kind in begin bij de hand te nemen om het eigen te maken raakt het gedrag geautomatiseerd.

Huiswerk en concentratie

Laat je kind in een rustige ruimte zitten zonder afleiding van TV, computer, smartphone etc. Zorg dat je in de buurt bent dat je hem even erbij kan roepen of kan aanraken wanneer hij afdwaalt. Zorg ook hier voor bewegingsmomenten.

Bij huiswerk helpt het om vaste dagen en huiswerktijden te plannen met je kind. Ook samen met je kind een overzicht/planning  maken en je kind helpen opstarten is een must. Stel hierbij aan je kind de volgende vragen: Wat is de opdracht? Hoe ga je dat doen? Wat heb je ervoor nodig? Vervolgens laat je je kind het huiswerk maken en check je samen met je kind of wat gedaan is ook de opdracht was.

Meer informatie of hulp gewenst?  Neem vrijblijvend contact op met Educadora / info@educadora.eu

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s